Ekspertyza techniczna stanu ochrony przeciwpożarowej
Ekspertyza, nazywana też „ekspertyzą ppoż”, jest sztandarowym opracowaniem z branży usług przeciwpożarowych. Pozwala ona na daleko idące odstępstwa od przepisów przeciwpożarowych. Warunkiem jest wdrożenie rozwiązań zamiennych, który pozwolą na zapewnienie akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa w inny sposób. Takie rozwiązania stosuje się w istniejących budynkach, które ze względy na swoje wymiary lub specyfikę, nie spełniają aktualnych przepisów techniczno-budowlanych. Właściwie opracowana ekspertyza może oszczędzić inwestorowi ogromne koszty związane z wdrażaniem wymaganych przepisami rozwiązań. W niektórych sytuacjach opracowanie ekspertyzy jest wręcz wymagane prawem.
Kiedy wymagane jest opracowanie ekspertyzy ppoż?
Zgodnie z aktualnymi przepisami Prawa Budowlanego, opracowanie ekspertyzy jest wymagane w następujących przypadkach:
- Wnioskowanie o odstępstwo od przepisów dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, stosowanie dla projektowanych, nowych budynków
– art. 9 ust. 3 pkt. 5 Prawa Budowlanego - Zmiana sposobu użytkowania istniejącego budynku
– art. 71 ust. 2 pkt. 5 i ust. 2a Prawa Budowlanego
W jakich przypadkach korzystnie jest opracować ekspertyzę ppoż?
Wiele inwestycji można zrealizować w oparciu o ekspertyzę ppoż, pozwalającą na zastosowanie rozwiązań zamiennych – bardzo często tańszych, a równie bezpiecznych. Ekspertyzę warto opracować w przypadkach takich jak:
- Nadbudowa, przebudowa lub rozbudowa budynku
- Stwierdzenie w budynku warunków zagrażających życiu ludzi
- Decyzje Państwowej Straży Pożarnej nakazujące np., wyposażenie budynków w hydranty wewnętrzne lub zapewnienie odpowiednich warunków ewakuacji
- Konieczność zapewnienia warunków ochrony przeciwpożarowej miejsc magazynowania odpadów
- Konieczność doprowadzenia drogi pożarowej lub zapewnienia wody do zewnętrznego gaszenia pożaru
Uzgodnienie ekspertyzy z Państwową Strażą Pożarną
Zgodnie z przepisami, ekspertyzy w niektórych przypadkach muszą zostać uzgodnione z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej. Komendant, akceptując rozwiązania zamienne zawarte w opracowaniu, wydaje postanowienie wyrażająca zgodę. W postanowieniu mogą być zawarte dodatkowe obowiązki do zrealizowania.
Wyniki uzgodnienia zależą od odpowiednio wysokiej jakości opracowania i współpracy z Państwową Strażą Pożarną w procesie uzgodnienia.